11 Kasım 2015 Çarşamba

ZORBA


Zorba kitabini yillar evvel, henuz kendimi tam olarak tanimadigim zamanlarda okumustum. Iyi bir kitapti o kesin ama ben ne anlamistim ?!

Bazi kitaplar vardir, insan o kitaplari hayatindaki onemli yas araliklarinda tekrar tekrar okumali derler. Zorba iste tam olarak boyle bir kitap.. Basucunuzda duracak ve her el attiginizda hayatiniza anlam yukleyecek bir cumle denk gelecek !

Uzun zamandir, otuz yasini asmis ve meditasyon sayesinde kendime dair kesifleri bir bir yapmaya baslamis ben; Zorba'nin ogretilerini yeniden okumak istiyordum.. Ne zaman ki, yazar Kazancakis'in bir donem yasadigi Yunan adasi Aegina'yi ve dolayisiyla da Kazancakis'in evini ziyaret ettim, iste o seyahatten Zorba'yi yeniden okuma sozu ile geri dondum.. 

"Zorba" ya da original adi ile "Vios Kai Politeria Alexi Zorba" edebiyat dunyasinda Kazancakis'in tam olarak "olgunluk donemi" calismasi olarak degerlendiriliyor ve bir yasam klavuzu olarak kabul goruyor. Kazancakis'in evini ziyaret ettikten sonra hazirladigim postta (yaziya buradan ulasabilirsiniz) bahsettigim gibi; Kazancakis'in mezar tasi uzerinde yazan ve romanin bas kahramani olan sevgili Aleksi Zorba'nin agzindan dokuldugu dusunulen cumle bile basli basina bir yasam klavuzu niteliginde... 

"HICBIR SEY UMMUYORUM, HICBIR SEYDEN KORKMUYORUM; OZGURUM" 

Ilk okumamin yuzeyselligini hic elestirmeden, bu kez kitabin her sayfasini sindire sindire okudum. VE, muthis Kazancakis cumleleri arasinda gizlenmis hayat isigini gordum !!

Zorba kitabinda; adini bilmedigimiz genc bir yazar tanir ve onun agzindan anlatilagiden bir hikayeyi dinleriz.. Hayattan beklentilerini kaybetmis, mutsuz biri olan yazar; kendini bulmak ve adada bulunan komur madenini isletmek icin Yunanistan'in Girit adasina yol alirken kaba-saba ama muthis bir hayat enerjisi olan orta yaslarini az gecmis bir Yunanliyla tanisir.. Yani Aleksi Zorba ile.. Genc yazar, Zorba ile ettigi doyulmaz bir tanisma sohbeti sonrasi onu ustabasi olarak ise alir..

Yazar; bu sehvetli, heyecanli, asiriya kacan davranislarina ragmen muthis hayat dersleri aldigi Zorba ile bir kac yilini omuz omuza gecirir. Zorba'nin hayat felsefesi sayesinde bakis acisi ciddi bir degisime ugrar ve biz de okuyucu olarak onun bu degisimini olaganustu Kazancakis cumleleriyle icimize cekeriz..

Yenilgileri hatta hezimetleri bile umursamayan muthis adam Zorba'ya gore; yenilgiler hayatin en kacinilmaz yanlarindan biridir ve biz faniler yenildikce zafere yaklasiriz.. Zorba; kitap boyunca bize tam olarak mutlulugu tanimlar ve hayatin yalnizca yasanmasi gerektigini ogutler durur ! Bize bunu oyle hergelece anlatir ki; hayat Zorba'nin ellerinde cocuk oyuncagi gibi gorunur insana ve onu doya doya, umarsizca yasamak ister..

En guzeli de mutlu olurken, mutluluk da sacabilecegini kesfediverir !

Zorba ozgurluktur..
Zorba bir sevgi yoludur...
Zorba "insan yuregini yaralamanin hic bir faydasi olmaz"i en guzel anlatandir !

Soyleyecek kelimeniz mi kalmadi ? Hadi o zaman Sirtaki'ye.!

iyi okumalar
lulu
xxx

2 yorum: