6 Mart 2015 Cuma

TANGERINES


Ikinci cemrenin suya dusmesi ve bahar aylarinin en heyecanlisi olan Mart ayina girmis olmamizin serefine kendim icin harika bir sey yaptim ve yogun ve yorgun bir gunun ardindan uykumdan fedakarlik edip Tangerines filmini izledim.. :) 

Film yalnizca izlenecekler listemde yaziliydi ve hakkinda tek bir kelime bile okumamistim ama 2013 yilinin en iyi islerinden biri olduguna kulak kabartmis ve hemen listeme eklemistim.. Acikcasi izlerken de, sonrasinda da bu fikirden asla uzaklasmadim.. Tangerines bana gore son yillarin en iyi filmlerinden biri hatta oyle ki onun savas filmleri icinde bir kult olarak anilmaya basladigini duyarsam ziyadesiyle mutlu olacagim..

Tangerines, 2013 yili yapimi olsa da uluslararasi tanitimi 2014 yilinda yapildigi icin Oscar yarisina 2014 yili filmleri arasinda katilmis.. Gurcistan ve Estonya ortak yapimi ve oyle sinirli bir butce ile cekilmis ki izlerken samimiyeti buram buram hissediyorsunuz..  

Film bir savas hikayesi ancak savas filmlerinin alisilmis konusu olan Vietnam ya da II. Dunya Savasini degil de, yakin gecmiste yasanan Gurcistan-Abhazya savasindan etkilenen insanlarin hayatlarindan kisa bir hikaye sunuyor bize.. Filmin asil konusu; savas suregiderken Estonya'li iki arkadasin evlerinin bulundugu arazide bir sekilde karsi karsiya gelip catisan Gurcu ve Cecen askerlerinden ikisinin agir yaralanip Ivo ve arkadasi Margus'un yardimi ile iyilesme sureclerinin hikayesi.. Tabi bir taraftan dusman iki askerin hikayesini izlerken diger yandan da savasin iki Estonya'li uzerinde yarattigi maddi ve manevi zarara dokunakli bir sekilde sahit oluyoruz.. 

Lembit Ulfsak (Ivo) ve Elmo Nuganen (Margus) savasin anlamsizligini muhtesem bir oyunculuk ile sunup, basit ama derin cumlelerle efsane diyaloglar sergiliyorlar.. Ve, sayelerinde bugune dek izlediginiz belki en kısa ama kesinlikle en iyi savas elestiri filmlerinden birini ortaya cikariyorlar.. Uzuluyorsunuz hatta savasin aci gercekleri caninizi yakiyor ama bunu duygularınızı somurmeden basarıp sizi filmin icinde bir kac gun daha yasatmaya devam ediyorlar..

 Filmin goruntu yonetmeni Rein Kotov ozellikle mandalina bahcelerinde gecen goruntuleri oyle dokunakli bir sekilde izleyiciye ulastirmis ki, Margus’un da dedigi gibi; savasin mandalina bahcelerine bir kasti oldugunu dusunup safca sinirlenebiliyorsunuz..
"En iyi yabanci film" Oscar odulunu alan Ida'yi henuz izlemedim ancak Tangerines'in Oscar alamamasina su an resmen bozugum ! 

Yonetmen Zaza Urushadze.
Ivo : Lembit Ulfsak
Margus : Elmo Nuganen
Ahmed : Giorgi Nakhashidze
Niko : Mikheil Meskhi

  iyi seyirler
lulu
xxx


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder